Prodi Magister PBA UIN Sunan Kalijaga Sukses Adakan International Field Study di Universiti Putra Malaysia (UPM) Malaysia

Prodi Magister Pendidikan Bahasa Arab (MPBA) UIN Sunan Kalijaga menjalani kegiatan International Field Study (IFS) di Top Malaysian University UPM Malaysia. Delegasi Magister PBA pada kunjungan ke UPM Malaysia ialah 4 Dosen dan 16 Mahasiswa Magister PBA. Beberapa nama dosen tersebut ialah ialah Dr. Muhammad Jafar Shodiq, M.SI. (Kaprodi), Dr. Dailatus Syamsiah, M.Ag. (Sekprodi), Dr. Agung Setiyawan, M.Pd.I. (DPL), dan Dr. Andi Holilulloh, M.A. (DTPS). Kunjungan Magister PBA UIN Sunan Kalijaga ke Prodi Bahasa Sastera Arab Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi UPM pada hari Selasa pukul 11:00-14:00 Waktu Malaysia, tanggal 16 Juli 2024.

kunjungan ini disambut oleh beberapa Dekan Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Ass. Prof. Adi Yasran (Wakil Dekan Bidang Akademik dan Mahasiswa), Dr. Zalina Mohd Kasim (Wakil Dekan Bidang Kerjasama Internasional) dan Ketua Prodi Sastera Bahasa Arab UPM Ass. Prof. Dr. Abdul Rauf Hassan dan beberapa Dosen UPM. Acara ini sejatinya bertujuan untuk memperkuat internasionalisasi Prodi PBA dan kerjasamanya yang telah lama dipupuk oleh kedua belah pihak. Banyak pembahasan yang diperoleh dalam pertemuan ini di antaranya ialah menulis artikel ilmiah bersama dan pertukaran pelajar dan dosen. Setelah diskusi bersama selesai, kami dijamu makan siang oleh pihak fakulti UPM.

Setelah itu, kami dihantar menuju Museum Warisan Melayu UPM untuk mendapati banyak informasi terkait budaya Melayu. Tidak hanya, itu kami juga diajak keliling ke Lembaga pusat pengembangan bahasa UPM. Kami banyak belajar terkait manajemen pembelajaran bahasa Arab dan pengembangannya bagi pelajar-pelajar Malaysia. Mereka banyak mendapat pengajaran dengan metode pembelajaran yang menginduk dari negara-negara timur Tengah. Pada akhir kunjungan, kami diajak ke Museum Rumah Adat Melayu yang telah berumur ratusan tahun. Semoga kunjungan ini banyak memberi manfaat untuk PBA UIN Sunan Kalijaga dan Sastera Bahasa Arab UPM Malaysia.